هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران خیلی زیاد است. قراردادهای داخلی و خارجی زیادی برای ساخت اتوبوس و تاکسی‌های جدید بسته شده است تا جایگزین خودروهای فرسوده شود. بخش از خودروهای جدید برقی خواهند بود.

تاکسی برقی

همشهری - محمد سرابی: بنا به آماری که شهرداری تهران در مراسم آغاز به کار ۲۰۰ تاکسی برقی اعلام کرد، یک دهم نقدینگی موجود در کشور ایران برای نوسازی حمل و نقل عمومی پایتخت صرف می‌شود. ارقامی که از سوی شهرداری تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این نشست اعلام شد را مرور می‌کنیم.

ناوگان عمومی تهران چطور نونوار شد؟

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: اشتغال، کارآفرینی و خلق ارزش در سال جهش تولید اهمیت زیادی دارد و از مدت‌ها قبل از اینکه موضوع خرید خارجی مطرح شود توجه ما این بود که برای تمام ظرفیت‌های داخلی هدف‌گذاری کنیم.نقدینگی گاهی به سمت خرید و نگاه سرمایه‌ای به املاک. یا بازار طلا سوق پیدا می‌کنند ولی اگر به نقدینگی جهت درست بدهیم می‌شود در تولید یا ساخت مسکن از آن برای خلق ثروت استفاده کرد.

۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای حمل و نقل برقی

۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در مترو

۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو قراردادهای اتوبوس ون و تاکسی

مابقی در دیگر زیرساخت‌ها

بیشتر بخوانید: چمران: تحویل ۱۶۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی

۲۷۵۵ اتوبوس: از تولید کننده‌های داخلی خریده شده است

۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵۰۰ میلیون یورو: ارزش قرارداد اتوبوس‌های داخلی

بیشتر بخوانید: تاکسی‌های پایتخت در مسیر برقی‌سازی

۲۷۵۰۰ تاکسی برقی داخلی وارد شهر تهران می‌شود

۱۰۰۰ تاکسی رونمایی شد

۲۰۰ تاکسی از روز دوشنبه وارد خیابان‌ها شدند

بیشتر بخوانید: زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانن

سرمایه‌گذاری در حوزه زیر ساخت

۱۹۰ کیلومتر: طول خطوط ،۸ ۹ و ۱۰ مترو که عملیات ساخت آن‌ها شروع شد و خط ۱۱ که شروع می‌شود

۳ هزار میلیارد تومن: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو

اگر طول خطوط جدید را ۲۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم هزینه ساخت آن‌ها ۶۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ میلیارد یورو است

۱۰ + ۴ میلیارد یورو = ۱۴ میلیارد یورو معادل ۸۵۰ هزار میلیارد تومان

کل کشور تا پایان اسفند امسال ۸ هزار همت است

بیش از ۱۰ درصد نقدینگی کل کشور به ساخت و نوسازی مترو، اتوبوس، تاکسی و دیگر بخش‌های حمل و نقل عمومی تهران اختصاص دارد.

ناوگان عمومی تهران چطور نونوار شد؟

بیشتر بخوانید: خودروسازی برقی، حمل‌ونقل عمومی چین را عوض کرد | کدام کشورها اتوبوس برقی از چین خریدند؟

سرمایه‌گذاری ۵ درصد تولید ناخالص ملی در زیرساخت‌ها

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم شروع به کار ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی اظهار کرد: ۸۰ هزار تاکسی در تهران داریم که نیمی از آن‌ها فرسوده هستند. بخشی از این تاکسی‌ها با خودروهای برقی جایگزین می‌شوند و در مرحله‌ای هستیم که برقی‌سازی به سرعت در حمل و نقل شخصی هم گسترش پیدا خواهد کرد.

۵۰ تریلیون دلار: ارزش کل زیرساخت‌های دنیا بر اساس مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵

۵ تا ۲۵ سنت: به ازا هر یک دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت به تولید ناخالص ملی افزوده می‌شود

اگر یک سال ۱۰ میلیارد دلار در زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که ۵۰۰ تا ۲.۵ میلیون دلار

۵ درصد تولید ناخالص ملی دنیا باید صرف حوزه زیرساخت شود

۶ درصد تولید ناخالص برخی کشورهای آسیا در حوزه زیرساخت سرمایه‌گذاری می‌شود.

۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی ایران بوده است

۱۵ میلیارد دلار باید در حوزه زیر ساخت سرمایه‌گذاری کنیم

بیشتر بخوانید: ۴۰ هزار دستگاه خودرو برقی وارد مدار شبکه حمل و نقل عمومی خواهد شد | عمر مفید باتری خودروهای جدید بیش از ۷ سال است

کد خبر 859840
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha